vrijdag 7 maart 2014

Concept ontwerp en ontwikkeling


Concept ontwerp en ontwikkeling

Inleiding
Met behulp van de informatie die we door de analyse hebben verkregen, ontwerpen we een les waarin we de leerlingen met behulp van Twitter laten argumenteren n.a.v. stellingen.
Door de analyse hebben we inzicht gekregen in de doelgroep, de taak en de manieren waarop Twitter ingezet kan worden in de les.

Doel van de les
Leerlingen van de ETO43AB oefenen met het argumenteren n.a.v. een stelling.

Inhoud
(Emmy)
Kennis en didactiek (TPACK)

Voorkennis
In het tweede leerjaar hebben de leerlingen al les gehad in argumenteren. Er is aandacht besteed aan het formuleren van valide argumenten. De leerlingen weten wat valse argumenten (o.a. cirkelredenatie, generalisatie en vals dilemma) zijn en kunnen verschillende soorten argumenten (o.a. feitelijke argumenten, autoriteitsargumenten) herkennen. Ze hebben ook verschillende keren gedebatteerd (twee tegen twee).

Voorbereiding

Twee weken voorafgaand aan de les met Twitter, kondig ik aan dat we in het kader van het examen ‘gesprekken’ gaan oefenen met argumenteren en dat we dit gaan doen met Twitter. Tijdens de les wordt de kennis van de leerlingen over argumenteren opgefrist a.d.h.v. van voorbeelden. De leerlingen krijgen daarna de volgende stellingen uitgereikt:

·         Nederland moet uit de EU stappen.

·         Door games raken jongeren vervreemd van de realiteit.

·         Iedereen moet verplicht stemmen.

·         Nederland moet meer windmolens bouwen voor de kust.

Deze stellingen zijn door de docent gekozen. Ze zijn betekenisvol; er is rekening gehouden met de belevingswereld van de leerlingen en de stellingen zijn actueel. Leerlingen zouden ook zelf geschikte stellingen kunnen zoeken.

In het kader van samenwerkend leren gaan de leerlingen in tweetallen werken. Ieder tweetal bedenkt bij iedere stelling  twee argumenten vóór en twee argumenten tegen. Ze leveren deze (bijlage 1) van te voren in op n@tschool.

Eén van de leerlingen die al ervaring heeft met twitter laat via het smartboard zien,  hoe een account moet worden aangemaakt. Ieder tweetal maakt deze les, voor zover ze dat nog niet hebben, een twitteraccount aan. Het aanmaken leverde geen problemen op.

 

Twitterles nog verder uitwerken en tijd plannen
De leerlingen krijgen een korte instructie op het smartboard.

Deze les twitteren ze per viertal over een stelling. Ieder tweetal zit achter één laptop. De docent bepaalt welk tweetal voor is en tegen.  Als ze klaar zijn gaan ze via de # van een andere groep de discussie bekijken en aan de hand van de criteria (bijlage 2) beoordelen. Als afsluiting wordt op bord de discussie met de beste beoordeling geprojecteerd, de leerlingen die deze beoordeling gegeven hebben, lichten deze toe.

 

 

Vormgeving (Judith)
Techniek (TPACK)



Website:


Wij maken gebruik van de site: https://hootsuite.com . Op deze site moet er worden ingelogd met het account van Twitter. Na het inloggen is een dashboard te zien. Op dit dashboard kunnen kolommen toegevoegd worden. Een kolom kan bijvoorbeeld bestaan uit de vermeldingen (@), maar een kolom kan ook bestaan uit de onderwerpen (#).
Rechtsboven op de site kan er gezocht worden op het onderwerp. Als een onderwerp gevonden is, dan kan dit daarna worden toegevoegd aan een kolom op het dashboard.. Dit wordt gedaan door  rechts onderin op de knop te drukken: opslaan als kolom.Macintosh HD:Users:Judith:Desktop:Schermafbeelding 2014-03-06 om 17.58.09.png

Wij hebben ervoor gekozen om het onderwerp: #... te gebruiken. Zo kan de docent de argumenten van de leerlingen vinden door dit in de zoekbalk in te typen. Door op het knopje: ververs te drukken, worden de nieuwe tweets in de kolom weergegeven.

De leerlingen gaan argumenteren via Twitter. Zij maken gebruik van #ETO43AB. Dit is de code van de klas. Er zullen geen andere Twitteraars zijn die deze code gebruiken. De leerlingen zetten #ETO43AB in elke tweet neer. Zo kan de docent de tweets zoeken en op het digiboard laten zien. Het is belangrijk dat de leerlingen hun tweets niet afschermen anders kunnen hun tweets niet gevonden en weergegeven worden. De leerlingen discussiëren in tweetallen. Per stelling discussiëren er tweetallen. De leerlingen gebruiken de # die bij hun stelling hoort. De stellingenzijn als volgt genummerd:

Stelling 1: ETO43AB1


Stelling 2: ETO43AB2


Stelling 3: ETO43AB3


Stelling 4: ETO43AB4


Stelling 5: ETO43AB5

 

 

Bijlage 1 Voorbereiding

 
 
Stelling:     
 
Argumenten voor
 
Argumenten tegen
1
 
 
 
 
 
 
1
2
 
 
 
 
 
 
2

 

 

 

 

Bijlage 2 Beoordelingsformulier

Discussie

 
namen: ………………………..                                       #ETO43AB…
 
 
 
Inhoud
 Te behalen
    punten
 Behaalde         
    punten
 
De leerlingen geven een valide eerste argument.
 
 
3
 
 
De leerlingen geven een valide tweede argument.
 
 
3
 
 
De leerlingen ontkrachten het eerste argument van de anderen op een goede manier of komen met een goed tegenargument.
 
 
2
 
 
De leerlingen ontkrachten het tweede argument van de anderen op een goede manier of komen met een goed tegenargument.
 
 
2
 
 
De leerlingen nemen initiatief om hun standpunt naar
voren te brengen.
 
 
1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten