maandag 10 februari 2014

Concept onderzoeksvraag


Emmy:
Naar aanleiding van het idee van Judith, om in het kader van onze pilotopdracht te kijken hoe we Twitter in kunnen zetten tijdens een les Nederlands, heb ik vanuit mijn werk bij het mbo een onderzoeksvraag geformuleerd. Bij ‘aanleiding’ licht ik de taak e.d. toe. Willen jullie er eens naar kijken? Ik sta natuurlijk open voor andere ideeën.
Onderzoeksvraag

Hoe kunnen we social media inzetten om leerlingen te trainen in het argumenteren n.a.v. een stelling?

of
Hoe kunnen we Twitter inzetten om leerlingen te trainen in het argumenteren n.a.v. een stelling?
Aanleiding (valt dit onder de Analyse van ADDIE???)
Eén van de onderdelen van het examen Nederlands voor het mbo is ‘gesprekken voeren’. De leerlingen die examen doen op niveau 3F (niveau 4 opleidingen) discussiëren tijdens het examen voor dit onderdeel in tweetallen n.a.v. een stelling. Ze krijgen twee weken voor het examen de stelling uitgereikt en bereiden zich voor, door argumenten bij de betreffende stelling te bedenken. Ze weten van te voren of ze het eens of oneens zijn met de stelling. Tijdens het examen moeten ze ieder eerst hun argumenten helder formuleren en daarna volgt er een discussie. Bij het bedenken van de argumenten kunnen ze gebruik maken van internet.
Ik ben op zoek naar een uitdagende vorm om tijdens de les te oefenen voor dit examen. Het lijkt mij een goed idee om social media in te zetten, omdat het om een communicatieve opdracht gaat en social media onderdeel zijn van de leefwereld van de leerlingen.

Ik heb twee onderzoeksvragen geformuleerd, omdat ik twijfel of we ons moeten beperken tot Twitter. We zouden ook nog kunnen onderzoeken of andere vormen van social media (Facebook, blogger, pinterest……) geschikt zijn om leerlingen te trainen in het argumenteren n.a.v. een stelling en dan kunnen kijken welk medium we kiezen. Ik zou eventueel aan de leerlingen kunnen vragen, welke social media ze gebruiken en we zouden kunnen kijken wat de ervaringen zijn met Twitter e.d. in de klas (literatuur). We zullen ook moeten nadenken of we ze in tweetallen laten werken, de klas in twee groepen verdelen (voor en tegen) etc. Maar misschien loop ik te hard van stapel.


Ik heb hieronder even voor de duidelijkheid een overzicht van de ontwerp-cyclus ‘ADDIE’ gezet:
·         Analyse
In het vooronderzoek worden drie soorten analyses uitgevoerd: een contextanalyse, een doelgroepanalyse en een taak- inhoudsanalyse. Het vooronderzoek vormt de basis voor het verdere ontwerpproces.
·         Ontwerp & Ontwikkeling
In deze fases wordt een concrete invulling gegeven aan het ontwerp. Het doel, de inhoud en de vormgeving worden bepaald en gerealiseerd.
·         Implementatie & Evaluatie
Om het ontwerp te verfijnen wordt het ingevoerd in de praktijk. Een formatieve evaluatie van de gebruikers kan dan plaatsvinden. Naast een gebruikersevaluatie wordt het ontwerp ook onderworpen aan een tekstuele evaluatie en een expertevaluatie.
·         Tijdens het ontwerpproces vindt er continu een revisie van het proces plaats, tot aan het moment dat de instructie geïmplementeerd is.

Marijn:
met mijn Pabo-hoed op is dit een stelling die ik minder makkelijk zal kunnen uitvoeren binnen mijn stage activiteiten. Maar, zoals aangegeven, ik zie dit niet als een bezwaar dus als we gaan voor een onderzoeksvraag die meer op VO is gericht: prima! Als ik het goed begrijp wil je dus leerlingen per tweetal in een les laten oefenen met digitaal discussiëren. Twitter lijkt geschikt met de aantekening dat je in 140 tekens wellicht niet goed je argument duidelijk kan maken. Twitter dwingt je wel om kort en bondig te zijn, maar wellicht te kort en bondig? In dit opzicht lijkt een blog een logischere keuze, omdat je daar niet beperkt bent m.b.t. aantal tekens? (ik neem wel aan dat je bij de opdracht kaders aangeeft aan leerlingen, zodat ze niet volledig los gaan en epistels neer zetten ;)).
Facebook zou ik niet doen (te informeel, minder makkelijk historie van het geschrevene terug te vinden in vergelijking met blog?), net zo min als pinterest: dat lijkt mij meer visueel en aangezien de opdracht wel voorschrijft dat je moet discussiëren over een stelling... Dus voorkeur zou, denk ik, zijn voor blogger alhoewel eventueel beginnen met twitter (om leerlingen te trainen in to-the-point-zijn) en later uitbreiden naar blogger ook optie is?

Een andere vorm van Social media die wellicht in te zetten valt en te gebruiken zou kunnen zijn voor onze pilotopdracht is Wikipedia? We zouden leerlingen bijvoorbeeld ook kunnen laten samenwerken in groepjes, elk met een moeilijk begrip (of een persoon, gebeuren...) waar ze dan samen over eens moeten worden wat de beste omschrijving is? En dan groepjes onderling feedback geven op de inhoud van de door een ander groepje gemaakte Wikipedia? Voorzet onderzoeksvraag: hoe kunnen we leerlingen door gebruik van Social Media Wikipedia digitaal laten samenwerken?
of zoiets....

Marielle:
Emmy je hebt super je best gedaan, ik heb er deze week een aantal keer naar gekeken om te zien of ik er iets aan zou willen veranderen maar eigenlijk zou ik er niks aan veranderen. Op de vraag van marijn: is twitter niet te kort en bondig voor deze opdracht zou ik zeggen van niet, maar ben het wel mee eens dat we misschien moeten zoeken naar een oplossing waarbij je beide dingen kunt gebruiken. Twitter zorgt ervoor dat je kort en bondig blijft wat mij belangrijk lijkt bij het formuleren van argumenten maar om eventueel uitleg te geven is het klassikaal bespreken OF uitleggen in een blog een goed idee. Dit zou volgens mij ook prima in een facebook pagina kunnen (er zijn zelfs speciale social media apps voor het onderwijs, staat in de nieuwe vives (w)app boekje)
Marijn:
Kijk, we hebben er allemaal weer tijd in gestopt en het begint te kristalliseren :). 
Emmy, ga jij eventueel nog vragen aan leerlingen welke social media ze gebruiken, om zo te kijken voor welk medium wij kiezen? Of hakken we zonder hun input de knoop door? 
Als onderzoeksvraag zouden we wellicht de grotere kunnen nemen (social media inzetten) om zo in het rapport de voors en tegens van elk medium even te benoemen, waarna we besluiten dat Twitter het best tot zijn recht komt (o.a. omdat je hier kort en bondig moet zijn) eventueel in combinatie met een 'uitleg-medium'?
Emmy:
Marijn, allereerst even uitleg van mijn  kant: het klopt dat we tijdens de contactdag een bredere onderzoeksvraag hebben genoemd, zoals jij ook eerder hebt beschreven. Ik meende dat we het er toen over hebben gehad, dat deze niet zo concreet was. Mariëlle zei er geen bezwaar tegen te hebben, als we  een onderzoeksvraag zouden nemen die met het vak Nederlands te maken heeft, omdat Judith en ik de opleiding volgen. Ik heb daar toen maar op voortgeborduurd.  Ik stel voor dat we vast nadenken over een onderwerp voor het  ‘echte’  onderzoek, dan kunnen we tegen die tijd iets kiezen waar iedereen wat aan heeft in de praktijk, want dat is uitdagender om aan te werken.
Ik zie de betreffende leerlingen a.s. vrijdag en ga ze dan vragen welke social media ze gebruiken. Misschien komen daar nog verrassende andere vormen uit die we kunnen gebruiken. Ik zal vrijdagmiddag de antwoorden in het blog zetten. Ik zal ook proberen om het doel e.d. van de les wat meer te omschrijven. Als ik het goed heb, zijn we nu bezig met de Analyse. N.a.v. jullie inbreng zou ik wel al voor de grotere onderzoeksvraag kiezen:
Hoe kunnen we social media inzetten om leerlingen te trainen in het argumenteren n.a.v. een stelling
Er is best het een en ander verschenen over de inzet van Twitter e.d in het onderwijs. We zouden die informatie mee kunnen nemen in het onderzoek. Ik heb  eerlijk gezegd geen ervaring met Twitter. Vanmiddag heb ik een account aangemaakt, om er in thuis te raken.

Judith: 
Zoals ik in de mail al had aangegeven, hadden wij zaterdag een andere vraag. Deze vraag was vrij breed. Ik vind het goed om te zien dat de vraag door Emmy al meer specifiek is gemaakt. Ik vind de term social media geschikt als we inderdaad willen kijken naar wat er het best ingezet kan worden om leerlingen te trainen in het argumenteren naar aanleiding van een stelling. Ik denk dat we wel moeten uitkijken dat het onderzoek niet te groot gaat worden? Misschien was Twitter toch niet zo'n gek idee? 

Emmy:
Zoals afgesproken heb ik mijn leerlingen gevraagd welke social media zij gebruiken. De klas bestaat uit 19 jongens die de BOL niveau 4 opleiding middenkader engineering volgen. Drie leerlingen waren afwezig. De leeftijd ligt tussen 19 en 21 jaar.
De leerlingen gebruiken de volgende social media:
Facebook     15
Whatsapp     12
Instagram       5
Twitter           3
Snapchat        3
Van de aanwezige 16 leerlingen zijn er 13 in het bezit van een smartphone/iphone. De leerlingen hebben allemaal een laptop, die ze tijdens de les mogen gebruiken voor het maken van bepaalde opdrachten.
Omdat Twitter vrij weinig gebruikt wordt, lijkt het me uitdagend om deze vorm van social media in te zetten om argumenten naar elkaar te twitteren over een stelling. Niet alle leerlingen zijn in het bezit van een smartphone/iphone, maar zij zouden hun laptop kunnen gebruiken.
Als voorbereiding op de discussie zou de docent op een blog uitleg kunnen geven over het argumenteren en stellingen kunnen aanreiken. De leerlingen zouden hier als voorbereiding op de discussie argumenten kunnen formuleren.
Judith, wat vind jij hiervan? 

Judith:
Emmy, Ik vind het een leuk idee om Twitter eens uit te proberen.
Ik kwam de volgende sites tegen:
http://twittermania.nl/2012/09/5-redenen-waarom-twitter-het-onderwijs-werkt/ 

http://www.socialmediawall.me




3 opmerkingen:

  1. Tjonge jullie zijn actief, goed hoor! Als buitenstaander vind ik het wel lastig om een rode draad in jullie verhaal te vinden. Daarnaast kan ik ook niet goed opmaken uit jullie onderzoeksvraag welk doel jullie beogen met dit onderzoek. Misschien heb ik dit over het hoofd gelezen, maar daar ben ik wel benieuwd naar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, Karlijn Brink was een pseudoniem voor onze groep. Ik was nog ingelogd. Ik ben Marjolein

      Verwijderen
  2. Veel informatie, maar zoals Judith ook al opmerkt zijn jullie volgens mij goed bezig om het onderzoek te verkleinen en de onderzoeksvraag specifieker te maken. In het onderzoekje naar social media gebruik dat Marielle heeft gedaan blijft dat niet veel leerlingen gebruik maken van twitter. Toch denken jullie erover om dit in te gaan zetten. Wordt het dan alleen in de les gebruikt of is het ook de bedoeling dat studenten er thuis mee aan de slag gaan? Het kan dan een flinke uitdaging worden om ze te 'dwingen' een medium in te zetten dat ze normaal niet gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen