maandag 10 februari 2014

Reflectie

Mooie plek om onze reflecties continue neer te zetten ;).


Reflectie
Marijn:
Reflectie t/m 14/2. Minor: ik vind het voor nu nog lastig om voor mijzelf maar ook voor derden een duidelijk beeld te schetsen van deze minor. Waar werken we naar toe? Wat moeten we precies allemaal aan doen? Van de ene kant is het heel uitdagend om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van een nieuwe minor, van de andere kant hecht ik persoonlijk veel aan structuur en duidelijkheid (mijn autistische kant J) en die is er binnen deze minor minder dan in ‘oude’ minors. De contactdag van 8 februari heeft er wel tot bijgedragen dat het een beetje duidelijker is geworden. Meestal vond ik de contactdagen weinig toevoegen aan de informatie die je op de ELO kon vinden, maar deze contactdagen zijn van een ander kaliber! Goede momenten om zaken te verduidelijken met de docenten, van gedachten te wisselen met medestudenten en prima gelegenheden om samen te ontdekken en samen te werken aan opdrachten. DOT: voor nu is het nog een beetje zoeken wat je aan elkaar hebt: wie kan wanneer werken aan de opdracht, wat is de rolverdeling, wat moet er eigenlijk allemaal gebeuren, wie doet wat. Gezien onze verschillende werkschema’s is het lastig om te komen tot 1 moment dat we alle vier tegelijkertijd aan iets werken. Maar ach, dat hoort ook wel een beetje bij het typeopleiding dat ik volg: afstandsleren. En toch vind ik dat we niet stil zitten: we zetten allemaal reacties in ons blog, we hebben contact via mail en soms via whatsapp. Ik ben blij dat er ook anderen zijn die initiatief nemen om te komen tot een goede onderzoeksvraag. Om mij heen heb ik namelijk veel mensen die moeilijk tot initiatief (kunnen) komen en dan ben ik het zelf die maar met een idee moet komen. Nu niet! Een andere positie maar wel fijn: door kunnen borduren op ideeën van anderen! Samen de verantwoordelijkheid dragen van het goed afronden van een opdracht. Ik hoop dat mijn input voldoende zal zijn/blijven om hieraan te gaan voldoen…persoonlijk: ik vind het een intrigerende minor. Ik hoef niet zo nodig te werken aan iets dat ik meteen binnen de basisschool kan gebruiken. Ik vind het ook leuk om groter, ruimer te denken. Ik twijfel of ik genoeg input lever en of we als DOT genoeg doen binnen bepaalde tijd. Als je per EC 28 uur studiebelasting moet rekenen, dan kan het wel eens een lastig karwei worden: ik heb niet het idee dat ik er momenteel zo veel uren aan besteed. En van de andere kant, mijn individuele onderzoeksplan vordert gestaag en met de gezamenlijke pilotopdracht gaan we ook de goede kant op. Enfin, ik hou de ELO in de gaten, ik ga beginnen met lezen van de aangereikte theorie en blijf met mijn DOT frequent werken aan de pilotopdracht. Ik heb er zin in! http://Pixton.com/nl/:ul2aed6f


Reflectie t/m 21/2.
Communicatie binnen de DOT gaat nog steeds prima, met name de korte mededelingen via Whatsapp. Wel mis ik (en ik denk wij allen) terugkoppeling van Roeland op ons blog en het ingestuurde document. Qua studiedruk vind ik het tot nu toe rustig, alhoewel ik wel moet bekennen dat ik meer aan inlezen van de theorie zou kunnen en moeten doen. Midden deze week heb ik van Jan feedback gekregen op mijn individuele onderzoeksopdracht en daar kan ik komende tijd ook mee verder. We zijn gestart met opzet van Pecha Kucha alhoewel we niet precies weten welke theoretische stukken Emmy en Judith in de pilotopdracht verwerken. De eerste slides zijn nu nog vrij algemeen, voor de andere slides wachten we even tot we beter idee hebben vanuit Judith en Emmy. Toch voel ik me ook nog onrustig van binnen. Snap ik wel wat er allemaal gevraagd wordt? Is het wel een verstandig idee geweest om de DOT te splitsen in tweeën (oftewel: gaat onze PK straks wel over de zelfde theorie als de pilotopdracht)? Over het tentamen en de onderzoeksopdracht ben ik zelfverzekerder. Dat komt alleen neer op mij, hier voel ik niet een soort druk van buitenaf omdat er anderen ook afhankelijk zijn van mijn inzet. Tegelijkertijd vind ik wel dat mijn DOT sterk is. Gemotiveerd. Houden aan afspraken. Proactief. En dat steunt mij dan wel weer! En wat heb ik veel op internet gekeken en geprobeerd: digitale strips maken, socrative bekeken, twitter account aangemaakt en getweet (jawel!), gerommeld met een Prezi, digitale manier gezocht om een soort leesarchief voor een klas bij te houden (voor onderzoek)...... Leuk en uitdagend!!!
Volgende week vakantie van school, maar werk gaat door. Hopelijk toch wat extra dagdelen kunnen pakken voor theorie, reflectie, pecha kucha, onderzoek….. (http://Pixton.com/nl/:17bi3d1p)

Reflectie t/m 28/02.
Deze week ben ik begonnen met meer inlezen in de theorie, met name 21st Century Skills. Ik heb nog niet alle boeken binnen en op internet kom je ook zooooo veel tegen. Beetje de Nederlander in mij die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Waarom aanschaffen als jet het wellicht ook gewoon kan downloaden? Maar dan merk je hoe ongebreideld groot internet is. De documenten die ik vind komt qua naam wel (deels) overeen, maar hoe zit dat met de inhoud? Dus toch maar een boek via amazon aangeschaft. Hopen dat ik daarmee, en met de vele bestanden die ik toch heb geprint, voldoende theoretische informatie in huis heb. Nu nog de juiste methode vinden om me voor te bereiden voor het open boek tentamen. Afgelopen week was het vakantie op mijn school en dus niets in de praktijk kunnen doen aan mijn onderzoek. Wel thuis verder gegaan met theorie voor deze klus te lezen. Ik denk dat het behoorlijk staat al! De uitvoering kan ik volgende week mee starten. En ik verwacht dat ik dit deel van de minor zonder al te veel stress kan afronden. Dan de pilotopdracht. In doelstelling van de minor valt te lezen dat ik aan het eind van de minor een ICT-verlegenheidsvraag moet kunnen oplossen. En om eerlijk te zijn denk ik dat, wanneer je dit klein houdt en klein ziet, ik dit misschien al kan? Je zou bijvoorbeeld mijn stripjes kunnen zien als oplossing voor een bepaalde kwestie? Bijvoorbeeld, hoe kan ik met behulp van ICT een reflectieproces visueel maken? Of draaf ik nu door en gaat dit om een groter gegeven? Enfin, afgelopen week behoorlijke stappen gezet met de PK. Nog steeds staat er op ELO niet wat er precies met deze opdracht wordt bedoeld, maar in grote lijnen vinden wij alle vier dat het tot nu toe ergens op lijkt: een presentatie over social media, binnen en buiten de school en toegespitst op Twitter. Ik voel mij ook comfortabeler dat we de DOT hebben gesplitst. De analyse vordert gestaag met Emmy en Judith aan het roer en zoals gezegd de PK, met Mariëlle en ik achter het stuur, ligt ook op koers om over 2 weken deze opdracht positief af te ronden. Twijfels liggen bij mij met name bij de theorie: zal ik het voor elkaar krijgen om de Engelstalige literatuur goed genoeg door te krijgen om er bij het tentamen iets van te bakken? Weer een week om, wat gaat de tijd hard…. (http://Pixton.com/nl/:0x06ctut)

Reflectie t/m 07/03.                                                                                                                                  Wat gaat de tijd hard…. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst even een dag of 2 niets maar dan ook niets gedaan. Niet op internet gezeten met de bedoeling iets voor mijn studie te doen, niet in de (taaie) theorie gezeten met mijn neus, niet nagedacht over hoe ver ik sta in de opzet en ontwikkeling van de Pecha Kucha en/of mijn persoonlijk onderzoek. En dat voelde ook goed!      Maar dan was het goed om maandag weer met hernieuwde energie verder te gaan met de Pecha Kucha. Ik heb ook de link gelegd om deze vorm eventueel voor te stellen op school. In mijn groep 7/8 moeten ook spreekbeurten worden gegeven en waarom zou dat niet op deze manier kunnen? Of anders prive, mijn zoontje van 9 (groep 6) moet een werkstuk maken. Waarom vasthouden aan vaste, papieren versie. Zal zijn juf ontvankelijk zijn wanneer hij een werkstuk inlevert in de vorm van Pecha Kucha? Ik begin dingen uit deze minor langzamerhand losser, groter en breder te zien dan alleen werkbaar in de context van mijn eigen opleiding.
Beide fronten van de DOT zijn goed bezig om de deadline van eind volgende week glansrijk te halen: Emmy en Judith’s les krijgt vorm en zoals gezegd, met de feedback van Roeland op de PK kunnen Mariëlle en ik ook verder om hem af te krijgen.
Wat ik ook interessant vind is hoe andere DOTs werken. Sommigen hebben onderling contact d.m.v. Skype, weer anderen hebben een strakke planning op naam gemaakt. Goed om te zien dat wij allemaal flexibel zijn en denken in oplossingen. Is dat niet een van de 11 skills die je in de 21e eeuw nodig hebt? J
Ik begin bang te worden dat ik te laks ben geweest met mijn theorieboeken aanschaffen. Ik heb er nu 1 digitaal en van een ander een knap uittreksel gevonden. Maar boek 3 is 2 weken geleden (pas?) aangeschaft maar nog niet binnen. Komt hij op tijd binnen voor mij om een in ieder geval een beetje voor te bereiden op het openboek-tentamen? Toch al een vorm die ik lastig vind….
Kortom, een week met een lach (lekker ontspannen, 2 dagen niets doen) en een traan (spanning over nakende tentamen). Volgende week zaterdag contactdag, benieuwd hoe ons eindproduct is, hoe blij wij er mee zijn en de feedback van andere DOTs en Roeland
(http://Pixton.com/nl/:siuoe2w0)


Reflectie t/m 14/03.
Ik hou van tijdsdruk. In mijn vorige werk (accountmanager bij een groot internationaal drankenconcern) heb ik zeer veel te maken gehad met deadlines. En dit soort concrete druk zorgt dat ik weet waar (en wanneer…) ik ergens aan toe ben. Sommigen zullen dit wellicht als irritant ervaren, maar ik heb juist dit soort werkdruk nodig om dingen (goed) af te krijgen. En deze laatste week voor de 2e contactdag stond in het teken van het afronden van de pilotopdracht inclusief de Pecha Kucha alsook het verder gaan met mijn individuele onderzoeksopdracht.
Nu vind ik dat we behoorlijk aan de weg hebben getimmerd en het niet op zijn beloop hebben laten gaan. Over en weer werden er frequent berichten en/of vragen gestuurd waardoor er veel prikkels waren om in ieder geval met de pilotopdracht verder te gaan. Je eigen onderzoek als ook bestuderen van de theorie kwam (en komt) neer op discipline maar aangezien ik de Pabo al 4 jaar volg in combinatie met een baan buiten het onderwijs is mij dit niet vreemd. En door op gezette tijden mij te houden aan de gemaakte planning ben ik ook met mijn onderzoek een end. Vind ik, hopelijk is Jan zaterdag net zo tevreden.

Het enige zorgen-puntje is het tentamen. Soms taaie Engelse literatuur doorspitten en doorkrijgen is niet mijn sterkste kant maar met het boek doorbladeren, stukken echt door te lezen, accentueren van belangrijk ogende stukken, kleine post-its plakken en de structuur duidelijk proberen te krijgen moet ik een eind kunnen komen. Na de komende contactdag ga ik mij werpen op de voorbereidingsopdracht die we van Roeland hebben gekregen. Prioriteit lag deze week bij afronden PK, input pilotopdracht, eigen onderzoek en inlezen theorie.

Wat mij opvalt is dat de manier waarop ik mijn eigen kinderen al probeer groot te brengen (denk in oplossingen, probeer samen tot oplossingen te komen, laat de kennis en ideeen uit de kinderen zelf komen) overeen komt met het principe van de 21st Century Skills. Dus onbedoeld, of althans niet puur gebaseerd op de theorie die hoort bij deze minor, was en ben ik al bezig met het nieuwe leren. Ik merk dit ook tijdens mijn stage dagen. Daar worden de leerlingen door mij en hun vaste leerkracht ook gestimuleerd om samen te werken, te communiceren op een normale manier, wordt de uitgestelde aandacht gestimuleerd waardoor de kinderen creatiever worden in het kritisch denken. Dus ook hier heeft mijn omgeving al redelijk wat weg van wat er in deze eeuw wordt gevraagd van studenten. Leuk om hierbij op te merken is dat ik een ongelooflijk goede les heb gegeven met behulp van ICT: ik heb socrative ingezet om de kinderen in hun eigen tempo in kleine groepjes een quiz te laten maken. De les beviel dusdanig dat ik hem ook in een andere groep 7/8 heb gegeven en volgende week dinsdag volgt de derde groep 7/8. Bovendien wil de leerkracht hier vaker gebruik van gaan maken, bivjoorbeeld bij een afsluitende quiz na een thema-periode. ICT, here I come!!

Studiedruk blijft mij meevallen. Wordt het een ‘makkie’, deze minor, of komt de echte kluif nog mijn kant op?
(http://Pixton.com/nl/:ngsaf88r)



Marielle:
Reflectie t/m 14 maart 2014 
Op zich was ik deze week goed bezig. PK was bijna af, bezig voor wat andere vakken (die ook dringend gedaan moeten worden...). En dan zul je altijd zien, dan begeurt er in je prive leven iets heel heftigs en dat houdt me bezig... Voor mijn reflectie van deze week verwijs ik je dan ook naar mijn blog Reflecteren schijn je te kunnen leren. http://docentenreflectie.blogspot.nl/

Tot morgen allemaal.

Reflectie t/m 7 maart 2014
Ik ben samen met Marijn bezig geweest met de PK. Een samenwerking die ik zeer waardeer. Ik heb het weer bijgewerkt en nu ook ingesproken (want ik ga dit niet op de dag zelf netjes binnen 20 seconden per slide kunnen uitspreken). Na de input van Roeland is de PK iets aangepast en ik heb mijn visie op de les van Emmy verwerkt in de PK.

Ik ben in discussie geweest met de docenten biologie over het nut van het tekenen bij biologie maar met name, willen we de leerlingen zoveel laten tekenen tijdens biologie? Dus bezig voor mijn eigen opdracht. Ondertussen probeer ik ook nog wat 2e jaars vakken af te ronden en ben ik thuis en op het werk erg druk. Gelukkig kan ik al die "stress" 2x per week van me af rennen, zonder dat zou ik al lang gillend gek geworden zijn.

Ik ben blij dat ik de boeken direct aangeschaft heb, ik heb daar geen stress over: worden mijn boeken wel geleverd? Ik maak me wel druk over de vorm van het tentamen en ben ook blij dat roeland daar een email over gestuurd heeft. Ik vind het vervelend om te lezen dat de boeken slecht geleverd kunnen worden, maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik kopiëren te veel werk vind.

Reflectie t/m 28 februari 2014
Deze week hadden we hier in het noorden schoolvakantie en met 6 kinderen over de vloer en geen man in huis was dat wat lastig studeren. Maar ik heb geprobeerd om in de ochtenden wat te studeren achter de pc en 's middags lekker in het zonnetje met mijn 21st century skills buiten.





Samen met Marijn ben ik vooral heel druk geweest met de PK, hij zette de slide op en ik heb de boel getimed en wat gestroomlijnd. Ik vind het een erg prettige samenwerking zo! Met mijn eigen onderzoek gaat het ook goed, ik heb feedback van Jan gekregen en ik ben bezig gegaan om de boel netjes in een Word document te zetten. Gezien het feit dat het hier een huishouden van jan steen was deze week heb ik wel het gevoel dat ik effectief veel heb kunnen doen.


Reflectie t/m 21 februari 2014
Ik heb nogal moeite met reflecteren, in het kader van nieuwe media heb ik zelfs een blog opgezet voor mijzelf over reflecteren! http://docentenreflectie.blogspot.nl/. Ik ben bezig geweest met mijn eigen onderzoek en dat staat hier: http://marielleindeict.blogspot.nl/
Ik heb het gevoel dat mijn bijdrag op dit moment nog niet heel groot is, ben ik zoekende naar kaders (die we niet hebben en krijgen)? Gelukkig is daar mijn DOT, Emmy en Judith die goed bezig zijn met de pilotopdracht uit te schrijven. En Marijn die geweldige reflecties maakt!!! Maar ook al bezig geweest is met de Pecha Kucha. Ik heb er al wat naar gekeken en ook dat ziet er leuk uit. Ik ben bezig geweest met het uitzoeken wat moet ik leren, of eigenlijk meer: HOE moet ik leren voor het open boek tentamen? Want hoewel het ideaal lijkt, want je mag je boek erbij hebben, vind ik het tot nu toe maar niks (zou ik dan weer die kaders missen?). Mijn aanpak: Ik neem de boeken globaal door zodat ik weet waar ze over gaan, probeer de inhoudsopgaven te leren en ga duimen dat het goed komt.
Volgende week is het ook hier vakantie, ik had gehoopt veel werk te kunnen verzetten maar mijn man kon niet vrij krijgen. Ik hoop tussen de bedrijven door nog in elk geval iets in de boeken te kunnen lezen en zeker een kritisch oog op de pecha kucha te kunnen werpen.

reflectie tot 14/02: Ik vind dat we op dit moment een mooie onderzoeksvraag hebben, of hij te breed uitgezet is daar kan ik nog niks van zeggen. Voor mijn gevoel heb ik nog niet heel veel bijgedragen. Ik hoop dat dat nog gaat komen.

Emmy:
Reflectie t/m 14/2
Allereerst ben ik positief over hoe we tot nu als DOT ons best doen om de pilotopdracht vorm te geven. Ik heb vanmiddag weer ervaren hoe betrokken iedereen is. Bij het trachten invoegen van een tabel in het blog, dacht ik ons concept verwijderd te hebben. Mijn noodkreet via whatsapp werd meteen gehoord en gelukkig stond alles nog waar het moest staan. Ik heb nog weinig ervaring met toepassingen als Twitter en ik denk dat ik van mijn mede DOTters kan leren. Wat de opdracht betreft, heb ik alle informatie gelezen die we tot nu toe gehad hebben over de pilotopdracht. Ik mis wel een totaalplaatje van welke stappen we moeten nemen. Als leidraad zie ik zelf de ADDIE, maar ik vind het een gemis dat we tijdens de contactdag bijna geen tijd hebben gehad, om met ons DOT onze werkwijze te bespreken, taken te verdelen. Ik houd wel voor ogen dat het natuurlijk een pilot is en ik denk dat we veel aan deze ervaring zullen hebben als we het 'echte' onderzoek uitvoeren. Ik vind het wel nodig dat we tijdens de komende contactdag ruim de tijd hebben om met ons DOT een duidelijk plaatje neer te zetten van de aanpak e.d.. Ik hoop ook dat we dan een onderzoek kunnen doen, waar iedereen in de praktijk wat aan heeft. Om positief te eindigen: ik vind het prettig om samen aan een opdracht te werken, afstandsleren is toch een individuele aangelegenheid.  Ik zie het zitten met mijn mede DOTters!


Reflectie t/m 21 februari 2014
Op het blog van een ander DOT (http://mcttpilots.blogspot.nl/) zag ik een mooi stappenplan staan. Omdat ik behoefte heb aan een totaalplaatje, heb ik getracht om onze stappen weer te geven in het ADDIE-model en een taakverdeling gemaakt. Ik heb de Analyse gedeeltelijk uitgewerkt, omdat de onderzoeksvraag voortkomt uit mijn praktijk. We hadden afgesproken dat Judith en ik verder zouden gaan met de projectopdracht en Marijn en Mariëlle met de pecha kucha. Omdat de projectopdracht de basis vormt voor de pk, is het zaak dat we deze eerst verder uitwerken. Marijn en Mariëlle gaan nu ook meezoeken naar praktijkvoorbeelden wat betreft de inzet van Twitter in de lespraktijk. Ik ben tevreden over het overzicht en het geeft me een stuk rust en duidelijkheid. Nu wil ik er nog een tijdspad bij zetten, zodat we alles op tijd klaar hebben voor de contactdag.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik weinig ervaring heb met verschillende toepassingen. Het stemt me tevreden dat ik nu aardig overweg kan met het blog en voldoende basis heb om dit in te zetten in mijn lespraktijk. Ik heb verder een Twitter account aangemaakt en een vriendin heeft me wat wegwijs gemaakt. Ik heb ook Instagram en kan nu de mooie foto's bekijken die mijn dochter geplaatst heeft. Ze wacht nog op mijn foto's.. Inmiddels heeft mijn DOT-genoot Mariëlle (die wel heel vaardig is met allerlei toepassingen) een dropbox voor ons DOT aangemaakt, dus dat wordt weer een nieuwe ervaring. Marijn maakt erg leuke strips op Pixton.com. In korte tijd ben ik dus al heel wat wijzer geworden en dat stemt me tevreden.
Naar mijn idee communiceren we als DOT nog steeds goed. We leggen naar mijn idee een goede basis voor het 'echte' onderzoek.

Reflectie t/m 28 februari 2014Ik ben voornamelijk bezig geweest met het beschrijven van de analyse van ons onderzoek en vraag me af of ik zo goed bezig ben. Het zou kunnen dat de beschrijving van de doelgroep wat algemener en nog uitgebreider moet. In mijn beschrijving ben ik uitgegaan van een specifieke klas. Ik zou daar graag wat feedback op willen ontvangen van Roeland. We zijn nu bezig met de laatste fase van de analyse: informatie uit websites halen over de inzet van Twitter in het onderwijs. Het wordt nog even hard werken om de uiteindelijke opdracht te ontwerpen en uitvoeren. Dit laatste zal ik pas op vrijdag 14 maart kunnen doen, want ik heb volgende week vakantie. Ik vind het wel een uitdaging om dit in mijn klas te doen. Ik wil natuurlijk wel beslagen ten ijs komen, dus het ontwerp moet helder zijn en ik moet de techniek goed beheersen. Uit ervaring weet ik dat mijn DOT-genoten mij daar goed in kunnen ondersteunen. Ik hoop dat ik dit komende week met Judith vorm kan geven.

Afgelopen week heb ik niet veel tijd gehad om de theorie te bestuderen. Ik heb verschillende artikelen van internet gelezen en ben ook bezig in 21ste century skills. Vandaag ga ik ook de twee andere boeken bestellen. Helaas heeft mijn collega van de ICT-opleiding ze ook niet in zijn bezit, dus van hem kan ik ze niet lenen. Het lezen van dergelijke materie in het Engels zal voor mij nog een kluif worden.

Wat de individuele opdracht betreft, wil ik komende week mijn onderzoeksplan verder uitwerken. Ik heb afgelopen week met mijn teamleider en een paar docenten gesproken om mijn plan verder vorm te geven.

Reflectie t/m 7 maart 2014

Afgelopen week heb ik me meer verdiept in de theorie voor het tentamen. Ik ben nu in het bezit van alle literatuur. Ik voeg nog wat informatie uit de literatuur toe aan de analyse.  Meaningful learning ben ik al eerder tegengekomen bij de verdiepende minor didactiek die bij de lerarenopleiding Nederlands hoort. Authentiek, coöperatief en actief  leren zijn onderdelen van het nieuwe leren.  Ik probeer mijn lessen ook zoveel mogelijk volgens dit principe vorm te geven en denk dat onze pilotopdracht deze onderdelen in zich heeft. Wat kennis en didactiek van het vak betreft heb ik de nodige bagage.
Wat de techniek betreft heb ik weer een stukje kennis opgedaan. We werken nu met een dropbox en mijn kennis van Twitter is ook uitgebreid. Ik heb nu het idee, mede door de knowhow van Judith, dat ik met Twitter in de les aan de slag kan. Ik zie ook de meerwaarde ervan in.
Ik maak me wat zorgen of ik de komende week nog voldoende tijd heb, om het ontwerp, de evaluatie e.d. goed uit te werken. Ik kan pas vrijdag 14 maart de les uitvoeren in mijn klas, want vorige week was het vakantie. 
Aan mijn individuele opdracht ben ik deze week niet toegekomen.

Reflectie t/m 14 maart 2014
Afgelopen week heb ik het razend druk gehad. Zowel op het werk als met de pilotopdracht. Al met al ben ik tevreden met hetgeen we gedaan hebben. Wellicht hebben we wat te weinig verwezen naar de literatuur, maar ik denk dat we door onze aanpak hebben laten zien dat we de techniek (Twitter in ons geval) als middel hebben ingezet voor ons doel. Het doel moet ook duidelijk zijn voor de leerlingen en niet alleen het speeltje. Door de pilotopdracht heb ik het aangedurfd om Twitter in te zetten in mijn les en het smaakt naar meer. Ik heb het onderzoeksplan voor mijn individuele opdracht rond (onderzoeken hoe de leerlingen een blog bij kunnen houden tijdens de stage). Het doel is om mijn collega's ook enthousiast te maken voor het idee en dat gaat denk ik wel lukken.


Judith:
Reflectie t/m 14 februari 2014
Opdracht 1
Voor de startopdracht bestond mijn groep (DOT) uit: Carlos, Emmy, Marielle en Marijn. Carlos is na de startopdracht uit ons DOT gestapt. Dat houdt in dat wij nog met vier studenten over waren. Voor de pilotopdracht (opdracht 1) hebben wij op zaterdag 8 februari een contactdag gehad. Naar aanleiding van deze contactdag hebben wij bij elkaar gezeten om een onderzoeksvraag te formuleren en om afspraken te maken. Ik ben tevreden met mijn DOT. De afspraken zijn duidelijk, de samenwerking verloopt goed, er is waardering voor elkaar en ieder heeft input.
Er wordt gebruik gemaakt van verschillende vormen van communicatie: contactdag, blog, e-mail en WhatsApp. Dit verloopt naar mijn positief.
De onderzoeksvraag voor de pilotopdracht is op dit moment zo goed als rond. Ik zie de verdere samenwerking positief tegemoet.
Ik vind het lastig om te werken aan een opdracht die niet gelijk helder is. Ik heb het idee dat je hierdoor tijd verliest die je op een andere manier goed zou kunnen invullen. Ik hoop dat dit bij de andere opdrachten anders is, zodat onze tijd effectief besteed kan worden. 

Opdracht 2
Ik heb voor de individuele opdracht van meneer Van Stormbroek een reactie gekregen op mijn onderzoeksvraag. Ik krijg maandag feedback op mijn voorstel. Daarna kan ik verder met mijn opdracht 2.

Reflectie t/m 21 februari 2014
Opdracht 1
De pilotopdracht van mijn DOT begint al een vorm te krijgen. Het is voor ons in grote lijnen duidelijk wat er van ons gevraagd wordt. De details van de opdracht mis ik nog wel. Het is voor ons nog niet precies duidelijk hoe en wat wij nu precies moeten doen. Ondanks dat dit onduidelijk is, zijn wij als DOT wel bezig aan de opdracht. Ik heb gezien dat Roeland nu ook op ons blog aanwezig is. Dit zorgt ervoor dat wij als DOT gestuurd kunnen worden als wij de verkeerde kant op dreigen te gaan.
Ons DOT is op dit moment opgesplitst in twee groepen. Emmy en ik buigen ons over de pilotopdracht en Marielle en Marijn houden zich bezig met de Pecha Kucha. Emmy heeft de opzet van de pilotopdracht met de verzamelde en uitgewerkte gegevens via de e-mail verstuurd. De taken zijn nu weer verdeeld. Naar aanleiding van de analyse kan iedereen zijn of haar taken (verder) uitvoeren.
Wij moeten in de kleine groepen en in de individuele taken er wel voor zorgen dat we elkaar niet tegen gaan werken en de communicatie via de verschillende sociale media is hierbij erg van belang. Mijn mening is dat de communicatie in onze DOT goed (en snel!) verloopt.

Opdracht 2
Ik heb feedback gekregen van meneer Van Stormbroek op mijn voorstel. Naar aanleiding van de gekregen feedback heb ik mijn onderzoeksvraag aangepast. Ook heb ik het onderzoeksplan en het onderzoeksrapport in grote lijnen uitgezet, zodat ik een beter beeld krijg van wat er van mij verwacht wordt met opdracht 2. Ik heb vanmiddag meneer Van Stormbroek een e-mail gestuurd met de vraag of ik de opdracht op de goede manier aan het maken ben. Helaas is meneer Van Stormbroek met vakantie en beantwoordt hij pas donderdag 27 februari zijn e-mail weer.
Ik heb voor de opdracht een enquête gegeven op mijn werk. Deze enquête is gericht op de en het gebruik van social media. De uitkomst van deze enquête ga ik verwerken. Deze uitkomsten gebruik ik voor mijn onderzoek.

Reflectie t/m 28 februari
Opdracht 1
Ons DOT maakt op dit moment gebruik van Dropbox. Ik vind dit een fijne manier om bestanden met elkaar te delen. Bewerkingen en toevoegingen zijn op een snelle manier te openen in Word en voor iedereen op een snelle en overzichtelijke manier leesbaar.
Ons onderzoek begint al een beetje vorm te krijgen en wij werken naar 15 maart toe. Iedereen draagt zijn/ haar steentje in het onderzoek bij. Ik ben nog steeds tevreden over de samenwerking en communicatie van ons DOT!

Opdracht 2
Op het moment van schrijven heb ik nog geen feedback ontvangen van meneer Van Stormbroek.
Ik heb de enquêtes geanalyseerd. De uitkomsten heb ik verwerkt. Deze uitkomsten ga ik aanhalen in mijn opdracht 2.


Tentamen:
Aangezien ik nog geen reactie heb gekregen van de docent heb ik mij deze week verdiept in het tentamen. En in de site: http://www.boektweepuntnul.nl.
Ik heb op dit moment het digitale bestand van '21st Century skills'  en een digitaal bestand van het ' Handbook of TPCK'  (via Marijn).
Ik heb het boek 'Meaningful learning with technology nog niet.
Ik twijfel of ik een boek of een voordeelpakket van de bovengenoemde site wil bestellen of dat er genoeg informatie op het Internet naast de verplichte literatuur te vinden is.
Ik vind het jammer dat de stof over het tentamen, maar ook theorie in het Engels is geschreven. Engels is niet mijn sterkste punt. Ik ben benieuwd of dit een obstakel voor mij in deze minor gaat worden. 

Reflectie t/m 7 maart
Opdracht 1
Wij werken nu kort met Dropbox. Het werken met Dropbox vind ik fijner dan het sturen van een e-mail of het plaatsen van werk (dat nog niet af is) op het blog.
Ik heb zojuist de feedback van meneer Breukelman op ons blog gelezen. Ik vind het leuk om te lezen dat onze aanpak en manier van werken goed uitpakt. Een paar weken geleden was het voor een ieder nog erg onduidelijk wat er nou van ons gevraagd werd en met elkaar hebben wij de goede weg ingeslagen. Volgende week zaterdag moeten wij onze pilotopdracht presenteren. Als ik kijk naar ons werk en naar onze agenda dan weet ik zeker dat wij op 15 maart klaar zullen zijn voor deze presentatie.
Op verschillende sites is een heleboel informatie te lezen over het gebruik van Twitter. Ik ben zelf bekend met Twitter. Ik ben alleen nog niet bekend met Twitter in de les. Emmy en ik zijn bezig om dit vorm te geven voor in de les voor onze onderzoeksvraag. Wij gaan gebruik maken van https://hootsuite.com. Deze site vind ik gebruiksvriendelijk. De geschreven tweets kunnen op een snelle manier door middel van de zoekfunctie en verversknop snel worden weergegeven op het digiboard.

Opdracht 2
Ik heb positieve feedback van meneer Van Stormbroek ontvangen en ik kan verder met mijn opdracht 2.

Andere blogs:
Deze week ben ik aan de beurt voor het reageren op de andere blogs van de andere DOT's. Ik heb gereageerd op twee blogs. Ik heb de blogs voorzien van feedback door middel van TOP's en TIP's. 

Reflectie t/m 14 maart
Opdracht 1: 
Ik vind dat wij als DOT veel werk hebben verricht in een korte tijd en dit op afstand. Als wij na de marktdag van 15 maart op deze voet verder gaan, dan verwacht ik met deze opdracht en met dit groepje geen problemen. Doordat ik mij nog niet helemaal bezig heb gehouden met de theorie, wordt deze koppeling nog niet door mij gemaakt. Dit is wel een leerdoel voor mij voor deze, maar ook voor de komende opdrachten in de komende tijd.

Opdracht 2:
Ik heb deze week door drukte op mijn werk en in mijn privé niet kunnen werken aan mijn opdracht 2.

Tentamen:
Op dit moment heb ik nog niet alle benodigde literatuur voor het tentamen. Het tentamen komt dichterbij en ik wil na de marktdag van 15 maart alle literatuur in orde hebben. Het boek 21st century skills leest redelijk makkelijk weg. Ik hoop dat dit ook het geval is bij de andere literatuur.

Reflectie t/m 21 maart
Opdracht 1:
De presentatie van opdracht 1 is achter de rug. Ik vind dat wij als DOT op afstand mooi werk hebben geleverd. Tijdens de marktdag hebben wij te horen gekregen wat er van ons verwacht wordt met opdracht 3 en de reflectie. Nu bedenken waar onze opdracht over zal gaan en dan er weer met nieuwe energie tegen aan. Wij hebben afgesproken dat we de scan maken voor ons DOT.  De samenwerking liep bij de pilotopdracht en bij opdracht 1 goed. Ik ben benieuwd wat er uit te scan komt. Ik kijk er naar uit!

Opdracht 2:
Op de marktdag van 15 maart heeft iedereen vragen kunnen stellen aan de groep over het onderzoeksplan. Mijn vraag aan de groep was welk sociale media ik in zou kunnen zetten bij mijn onderzoeksvraag. Ik heb verschillende opties gekregen: ePALS, Google docs, Facebook, etc. Ik ga mij deze week verdiepen in een sociale media. Daarna kan ik mijn onderzoeksplan uitwerken in mijn onderzoeksrapport. Het onderzoeksrapport moet voor 12 april ingeleverd zijn. Naast het onderzoeksrapport mot er een presentatie in worden geleverd bij meneer Van Stormbroek. Deze presentatie moet in een oogopslag gaan over het onderzoek. Dit mag gepresenteerd worden door middel van: Lino, video, mindmap, etc.

Tentamen:
Na de marktdag van 15 maart ben ik opgelucht. Ik zat erg tegen het tentamen op te kijken. Aangezien het voorbeeld van een vraag in het engels was geschreven, ging ik er vanuit dat het tentamen in het engels zou zijn. Dit is gelukkig niet het geval. 
Ik heb via Marijn het eerste hoofdstuk van Meaningfull learning in mijn bezit. Dit hoofdstuk geeft een goede weergave van het hele boek.

Opdracht voorbereiding tentamen (zie e-mail):

1 opmerking:

  1. Dank voor jullie reflecties en tevens feedback :-)
    Ik ben blij met de link zodat ik jullie nu goed kan volgen ;-)
    Probeer bij het reflecteren ook het uitstroomprofiel van de minor voor ogen te houden. En spreek evt onzekerheden ook zeker uit, iedereen heeft (de een wat meer dan de ander) behoefte aan structuur en kaders.

    BeantwoordenVerwijderen