Planning ADDIE
‘Hoe kunnen we Twitter inzetten om leerlingen te trainen in het
argumenteren n.a.v. een stelling?’
‘Hoe kunnen we Twitter inzetten om leerlingen te trainen in het
argumenteren n.a.v. een stelling?’
kernactiviteit:
|
toelichting:
|
|
Analyseren
4 maart 2014
(einddatum) |
Het probleem, mogelijke oplossingen, of de gewenste
situatie vaststellen:
· de
doelgroep; denk aan niveau, interesse, motivatie (doelgroepanalyse),Emmy
· behoeften
van de doelgroep, voor welk probleem of vraagstuk moet er ontwikkeld worden
en waarom? (behoefteanalyse)Emmy
· de
context waarbinnen het probleem zich voordoet of waarin de oplossing dan wel
gewenste situatie moet worden gerealiseerd (contextanalyse)Emmy
· eerdere
ontwikkelervaringen (interne oriëntatie) -
· inspirerende
of veelbelovende voorbeelden en onderbouwing daarvan (externe en
wetenschappelijke oriëntatie). Judith, Marijn, Mariëlle
en Emmy a.d.h.v. websites.
|
|
Design
|
Ontwerpen
7 maart 2014
(einddatum) |
De analyse benutten
om tot ideeën én ontwerpprincipes/ontwerpeisen te komen voor de te ontwikkelen les(senreeks). Judith maakt een
samenvatting van de informatie die we uit de verschillende websites hebben gehaald.
|
Develop
|
Ontwikkelen
12 maart 2014
(einddatum)
|
Het ontwerpvoorstel uitwerken tot een eerste product, een
prototype. Concrete
les uitwerken Judith en Emmy
|
Implement
|
Implementeren
Emmy 14 maart 2014 |
Implementeren is het in gebruik nemen van
ontwikkelopbrengsten. Bijvoorbeeld het uitvoeren van een ontworpen
les(senreeks) met de beoogde leerlingendoelgroep in de beoogde situatie.
Implementeren kan in de vorm van uitproberen, waarbij een
ontworpen les(senreeks) als pilot in een klas wordt uitgeprobeerd,
geëvalueerd en vervolgens wordt bijgesteld. Het
aangepaste ontwerp wordt vervolgens opnieuw, eventueel in meer klassen en/of
door meer docenten uitgevoerd en opnieuw geëvalueerd.
Implementeren is dus een iteratief proces, waarbij de
ontwikkelcyclus meermaals wordt doorlopen, net zo lang tot de
ontwikkelopbrengsten bevredigend zijn.
|
Evalueren
DOT
Utrecht
15 maart 2014
|
Nagaan of de ontwerpideeën, het ontwerpvoorstel, het prototype en/of de
uiteindelijke les(senreeks) voldoende
relevant, consistent, bruikbaar en/of effectief zijn. De manier waarop
geëvalueerd wordt kan variëren; deze hangt samen met het moment van
evalueren, de dan beschikbare ontwikkelopbrengsten en de daarvoor geldende
evaluatiecriteria en aandachtspunten. Om tot een goede les(senreeks) te komen
is regelmatig evalueren in ieder geval een vereiste.
|
Gebruikte literatuur
Akker, van den, J., & Thijs, A. (2009). Leerplan in ontwikkeling. Enschede: SLO.
Dag allemaal.
BeantwoordenVerwijderenDuidelijk schematisch overzicht van de stappen in dit proces!
Ik las dat deze week een les was gegeven..
Is dit bewust gedaan om de aanbevelingen mee te nemen in het verdere ontwerp? Jullie geven mooi aan dat het een iteratief proces is. Binnen dit proces is voor jullie veel informatie te halen voor de reflectie (denk hierbij aan krachten en ontwikkelpunten op DOT niveau en individueel niveau)
Dit kun je ook goed koppelen aan de (voortdurende) evaluatie zoals deze in het ADDIE model is opgenomen. Jullie noemen dat heel terecht in de kolom van 15 mrt.
Tip: denk na over welke gerichte vragen je kunt stellen uit de studenten van andere DOT's om feedback te verkrijgen n.a.v. jullie presentatie.
Vriendelijke groet,
Roeland