vrijdag 28 februari 2014


Planning ADDIE 
 Hoe kunnen we Twitter inzetten om leerlingen te trainen in het
  argumenteren n.a.v. een stelling?’


kernactiviteit:
 
toelichting:
Analyseren
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4 maart 2014
(einddatum)
Het probleem, mogelijke oplossingen, of de gewenste situatie vaststellen:
·  de doelgroep; denk aan niveau, interesse, motivatie (doelgroepanalyse),Emmy
·  behoeften van de doelgroep, voor welk probleem of vraagstuk moet er ontwikkeld worden en waarom? (behoefteanalyse)Emmy
·  de context waarbinnen het probleem zich voordoet of waarin de oplossing dan wel gewenste situatie moet worden gerealiseerd (contextanalyse)Emmy
·  eerdere ontwikkelervaringen (interne oriëntatie) -
·  inspirerende of veelbelovende voorbeelden en onderbouwing daarvan (externe en wetenschappelijke oriëntatie).  Judith, Marijn, Mariëlle en Emmy a.d.h.v. websites.
Design
Ontwerpen
 
7 maart 2014
(einddatum)
De analyse benutten om tot ideeën én ontwerpprincipes/ontwerpeisen te komen voor de te ontwikkelen les(senreeks).  Judith maakt een samenvatting van de informatie die we uit de verschillende  websites hebben gehaald.
Develop
Ontwikkelen
12 maart 2014
(einddatum)
Het ontwerpvoorstel uitwerken tot een eerste product, een prototype. Concrete les uitwerken Judith en Emmy
Implement
Implementeren
Emmy
14 maart 2014
Implementeren is het in gebruik nemen van ontwikkelopbrengsten. Bijvoorbeeld het uitvoeren van een ontworpen les(senreeks) met de beoogde leerlingendoelgroep in de beoogde situatie.
Implementeren kan in de vorm van uitproberen, waarbij een ontworpen les(senreeks) als pilot in een klas wordt uitgeprobeerd, geëvalueerd en vervolgens wordt bijgesteld.  Het aangepaste ontwerp wordt vervolgens opnieuw, eventueel in meer klassen en/of door meer docenten uitgevoerd en opnieuw geëvalueerd.
Implementeren is dus een iteratief proces, waarbij de ontwikkelcyclus meermaals wordt doorlopen, net zo lang tot de ontwikkelopbrengsten bevredigend zijn.
Evalueren
DOT
Utrecht
15 maart 2014
Nagaan of de ontwerpideeën, het ontwerpvoorstel, het prototype en/of de uiteindelijke les(senreeks)  voldoende relevant, consistent, bruikbaar en/of effectief zijn. De manier waarop geëvalueerd wordt kan variëren; deze hangt samen met het moment van evalueren, de dan beschikbare ontwikkelopbrengsten en de daarvoor geldende evaluatiecriteria en aandachtspunten. Om tot een goede les(senreeks) te komen is regelmatig evalueren in ieder geval een vereiste.

 

Gebruikte literatuur

Akker, van den, J., & Thijs, A. (2009). Leerplan in ontwikkeling. Enschede: SLO.

1 opmerking:

  1. Dag allemaal.

    Duidelijk schematisch overzicht van de stappen in dit proces!

    Ik las dat deze week een les was gegeven..
    Is dit bewust gedaan om de aanbevelingen mee te nemen in het verdere ontwerp? Jullie geven mooi aan dat het een iteratief proces is. Binnen dit proces is voor jullie veel informatie te halen voor de reflectie (denk hierbij aan krachten en ontwikkelpunten op DOT niveau en individueel niveau)
    Dit kun je ook goed koppelen aan de (voortdurende) evaluatie zoals deze in het ADDIE model is opgenomen. Jullie noemen dat heel terecht in de kolom van 15 mrt.
    Tip: denk na over welke gerichte vragen je kunt stellen uit de studenten van andere DOT's om feedback te verkrijgen n.a.v. jullie presentatie.

    Vriendelijke groet,
    Roeland

    BeantwoordenVerwijderen